نحوه کار جستجوگر گوگل
نرم افزاری با نام اسپایدرز نرم افزاری است که گوگل برای ایجاد ایندکس از وب و ذخیره اطلاعات استفاده می نماید.نرم افزار اسپادرز همانند عنکبوت عمل می نماید.
به اینگونه که گوگل ابتدا وارد صفحه ای شده و سپس از طریق لینک های موجود در آن صفحه وب، به صفحه های جدید رفته و از طریق لینک های موجود در آن صفحه ها، به صفحات وب جدیدتر و مرتبط رفته و با استمرار به این کار در نهایت به صفحه ای می رسد که حاوی هیچ لینکی نباشد.
در این روش میلیاردها صفحه وب را ایندکس شده و در سرورهای گوگل ذخیره می شودو از آن به بعد کاربران هر واژه و عبارتی را در جعبه جستجوگر تایپ نماید گوگل آن را در سرورهای خود پیدا کرده و نتایج مرتبط را به کاربر نمایش می دهد.
نحوه انتخاب نتایج مرتبط با جستجو توسط گوگل
گوگل برای نمایش جستجو بیش از 200 عامل را درنظر میگیرد تا نتایج نزدیک و مرتبط با آنچه کاربر مورد جستجو قرار داده را نمایش دهد.برخی از این عوامل عبارت از :
- ارزیابی وجود داشتن چندین بار عبارت مورد جستجو یا همان واژه کلیدی در صفحه وبی.
- ارزیابی وجود واژه مورد نظر در عنوان صفحه و یا در آدرس اینترنتی صفحه.
- بررسی کنار هم قرار گرفتن و یا نزدیک به یکدیگر بودن واژه گان.
- بررسی وجود واژه های مترادف در صفحه با واژه کلیدی.
- بررسی صفحه حاوی واژه کلیدی از لحاظ کیفیت و هرزنامه بودن آن.
- بررسی رتبه صفحه حاوی واژه کلیدی.
گوگل بعد از این بررسی ها و ده ها ارزیابی دیگر نتیجه کوئری را در حدود نیم ثانیه بعد از درخواست کاربر نمایش می دهد.
گوگل به علت عدم دریافت پول بابت اضافه نمودن وب سایتی در ایندکس خود و عدم بروز رسانی وب سایتی و یا افزایش رتبه سایتی در بی طرفی در نتایج جستجو بسیار جدی و منطبق بر اصول بهینه سازی وب عمل می نماید و تحت هیچ شرایطی نتایج کوئری ها را دستکاری نمی نماید.
آگهی در صفحه نتایج جستجوگر گوگل
در مواقعی هنگام جستجو در ستون کناری نتایج جستجوی گوگل و یا در بالا و پایین صفحه، آدرس وب سایت هایی را به عنوان تبلیغات مشاهده می کنید که گوگل بر اساس آنچه کاربر جستجو کرده را نمایش می دهد که این تبلیغات توسط وب سایت ها و افراد مختلف با پرداخت هزینه ای به گوگل در بخش مجزا به عنوان تبلیغات مرتبط با جستجوی کاربر نمایش می دهد.
گوگل در مورد محتوای تبلیغات بسیار جدی بوده و اگر به نتایج مورد جستجوی کاربر نزدیک باشد از نمایش تبلیغات خودداری می نماید.